09 juni. Met stip aangeduid in heel wat agenda’s van collega-(horeca)ondernemers, en wellicht ook in die van heel wat mensen die uitkeken om na meer dan 8 maand opnieuw te kunnen genieten van de echte restaurantbeleving. Ons team is al even opnieuw op dreef, na de lancering van het tuinconcept ‘Boury by The Garden’. We zijn dus maar wat blij dat de opstart al achter de rug is en we ons de afgelopen maand volop konden uitleven in een veredelde en gezellige festivalsetting: toffe tent, enthousiaste mensen, lekker comfortfood…
Het is dan ook wel met wat spijt in het hart dat we ‘Boury by The Garden’ laten voor wat het is. Maar, we zijn het verplicht aan onszelf, dat voelen we, en misschien ook wel aan de vele mensen die toch een aardig stukje rijden of reizen om gastronomisch te dineren in het restaurant en hierbij de authentieke Boury beleving verkiezen.
Wat ons betreft was de cirkel toch ook zowat rond. We doorliepen het afgelopen jaar heel wat ideeën waarvan we vroeger dachten: “ooit moeten we dit eens, of misschien wel dat”…zo startten we eind april vorig jaar met Aburi, een Japans-geïnspireerde à la carte voor thuis. In november zetten we een samenwerking op met ‘The Jane Antwerp’, waarna in december de pop-up store ‘Boury Boutique’ gelanceerd werd. Achter de schermen werd ondertussen gewerkt aan ‘Unboxed’, een B2B-gastronomische ervaring in collab met collega-chefs Nick Bril, Cyril Molard en David Martin. En, als afsluiter, kwam in mei alles wat we afgelopen jaar hadden ondernomen samen in ‘Boury by The Garden’.
Flexibiliteit, nieuwsgierigheid en creativiteit waren ongetwijfeld onze sterkste troeven tijdens de sluitingsperiodes. Niet enkel van Tim, Inge en mezelf, maar evengoed van ons team. Dat blijft toch een uitzonderlijke équipe. Een hechte ploeg met uiteenlopende talenten, altijd klaar voor iets nieuws. Samen konden we ons even uit het ‘fine dining’-keurslijf hijsen, en stelden we vast dat het ook anders kan. Het was een plezante ervaring, misschien wel een kleine verademing, om op een andere manier met de producten waar we normaal mee werken aan de slag te gaan. Ook de omgang met onze gasten verliep een stuk directer. Minder afstand, no nonsens.
Door deze mindset zijn we erin geslaagd om op zeer korte termijn en met relatief weinig mankracht mooie, rendabele concepten op poten te zetten. Een belangrijke kanttekening is evenwel dat we steeds mochten rekenen op de enthousiaste reactie van de media, waardoor onze plannen snel en duidelijk gecommuniceerd werden naar een breed publiek. Het blijft natuurlijk een ‘money game’: hoe kleiner de marges door bijvoorbeeld hoge opstartkosten, hoe groter en sneller er voldoende massa moet zijn; Dit maakt ook dat we ons zeer goed realiseren dat collega-ondernemers, die minder kunnen genieten van deze aandacht, het een stuk moeilijker hebben gehad om hun eigen initiatieven kenbaar te maken. Velen zijn daar wel in geslaagd, wat nogmaals aantoont dat de daad- en veerkracht van onze sector een uitzonderlijk gegeven is.
In elk geval hebben we ontzettend veel geleerd tijdens de Corona-periode. Bijvoorbeeld, dat wij met z’n allen in een ongelofelijke luxe leven. Een bevoorrechte positie, waar we essentiële zaken als gezondheid, gezondheidszorg, een sociaal vangnet… als vanzelfsprekend beschouwen. En precies omdat al deze ingrediënten aanwezig zijn en bovendien relatief goed toegankelijk, kunnen we genieten van wat mooi en lekker is. Ons terrein dus. Onverwacht vielen deze vanzelfsprekendheden weg, wat ons snel deed beseffen hoe fragiel het maatschappelijk evenwicht eigenlijk is. We wapenen ons dus maar beter voor de toekomst.
Wat we het afgelopen jaar hebben gedaan met Boury, heeft ons wel een gevoel van vrijheid gegeven. Ook van weerbaarheid, voor het geval de tijd komt waarbij ‘Boury’, zoals de mensen dat nu kennen, afgesloten wordt en we een andere weg inslaan. Maar dat is nog zeker niet aan de orde!…What’s next?
Ben Boury
Foto 1: Studio JPO
Foto 2: Pieter D'Hoop
Foto 3: Studio JPO
コメント